Fiat Ducato

Tips voor uw tien

Goede reviews op internet, wie wil ze niet? Als professionele loodgieter, tuinier, elektricien, klusjesman of schilder kunt u bijna niet meer zonder. Klanten kijken steeds vaker naar elkaar om te bepalen of u goed werk levert. Logisch ook, want zij zijn de objectieve ervaringsdeskundigen.

Maar wat kunt u als ondernemer doen om in die reviews zo hoog mogelijke cijfers te scoren? We hebben gezocht op internet naar de grootste irritaties bij klanten en die vertaald in tien praktische tips voor betere cijfers.

1. Wees duidelijk

Vertel in uw offerte of aanbieding exact wat u gaat doen, met welk eindresultaat en welke kwaliteit. Dat voorkomt teleurstelling bij uw klant achteraf, maar garandeert ook begrip wanneer u een extra vergoeding vraagt voor meerwerk.

Ducato

2. Wees volledig

Als klanten ergens een hekel aan hebben dan is het wel verrassingen achteraf. En het mag honderd keer in de kleine lettertjes staan, de frustratie is er niet minder om. Zorg dat klanten een duidelijk idee hebben over wat inclusief en exclusief de opdracht is.

Ducato

3. Wees open

Vraag altijd een review, ook als het maar een kleine opdracht is of als de samenwerking niet altijd soepel verloopt. Reken erop dat een negatieve klant zijn frustratie altijd deelt in zijn netwerk, dus u kunt daar maar beter van op de hoogte zijn. Dan kunt u ook reageren en de schade proberen te herstellen of besluiten van mening te verschillen. Klanten zijn prima in staat om te beoordelen of een review unfair is op basis van uw reactie.

Ducato

4. Wees punctueel

Niet op tijd komen of ernstig uit de planning lopen zijn ook forse pijnpunten voor klanten. Zelf moeten zij zich vaak in allerlei bochten wringen om thuis te zijn of u in hun drukke agenda te plannen, dus zij verwachten punctualiteit. U kunt beter iets ruimer plannen en eerder klaar zijn, dan onder druk uit uw planning lopen.

Ducato

5. Wees snel

In deze tijd van smartphones en tablets is snelheid vanzelfsprekend geworden. Klanten verwachten snelle en adequate reacties. Wie snel reageert op een aangeboden opdracht, al was het maar met het snel plannen van een offertegesprek, geeft de indruk enthousiast, alert en klantvriendelijk te zijn. Dat vergroot uw kans op het binnenhalen van de klus.

Ducato

6. Wees flexibel

Wat klanten bijzonder op prijs stellen is uw flexibiliteit als de omstandigheden dat vragen. De voortgang kan tegen zitten, de klant krijgt een nog beter idee, u ziet een nog sterkere oplossing, Denk mee en wees opnieuw duidelijk over de consequenties qua tijd, kwaliteit en kosten.

Ducato

7. Wees verzorgd

Afval netjes afvoeren, geen rommel laten slingeren, de details netjes afwerken, het zijn allemaal pluspunten in de ogen van de klant. Vaak gaat het om een kleine moeite die bijzonder positief werkt in de eindbeoordeling van de klant.

Ducato

8. Wees scherp

Naast kwaliteit en snelheid is een scherpe prijs cruciaal. Klanten vragen vaak verschillende offertes aan en vergelijken graag. Zorg voor een zo scherp mogelijk onkostenpeil en vraag een faire vergoeding voor uw daadwerkelijke toegevoegde waarde of specialisme. Daar is uw klant in geïnteresseerd en daar wil hij voor betalen.

Ducato

9. Wees representatief

Clich├ęs over eerste indrukken zijn er niet voor niets. Als u, uw manier van doen en uw materialen verzorgd overkomen, zegt dat in de ogen van uw klant iets over de kwaliteit van het werk dat u gaat doen.

Ducato

10. Wees attent

Reageer altijd, ook als u het eigenlijk te druk hebt of als uw klant u oneerlijk behandelt met een negatieve review. Blijf professioneel en zakelijk, doe een alternatief voorstel en leg duidelijk uit wat uw visie op de gang van zaken is. Doe ook aan nazorg. Informeer enige tijd na afloop van een opdracht of het resultaat nog steeds naar tevredenheid is. Dat voorkomt dat er later frustratie ontstaat waarvan u niet op de hoogte bent.

Ducato
Home